maanantai 27. heinäkuuta 2015

Akkainviikko menossa

Ja sadetta piisaa edelleen... Niin kai oli riittänyt sinäkin vuonna, kun minä synnyin - aika monta vuotta sitten. Kuulemani mukaan isä oli mummolassa tekemässä heinää, kun äiti pinnisteli minua ja toista vuorokautta maailmaan. Yöllä oli ukkostanutkin ainakin kaupungissa. Isä oli ollut ihan kurainen, koska teki kangilla reikiä seipäitä varten ja löi seipäät maahan heinämiesten edellä. Pelto oli nimittäin vetinen ja multainen sateen jäljiltä. Mummo oli jo hermostunut, kun isä oli ravannut sisällä kysymässä väliaikatietoja. Voin vain kuvitella tilanteen :)

Mutta oikeastaan juuri tänään unikeonpäivänä, syntymäpäivänäni minulle jäi aikaa pitkästä aikaa kirjoitella. Aika kävi nimittäin jo pitkäksi vieraita odotellessa. Koska olen toisella lomapätkälläni virallisesti ensimmäistä päivää, ajattelin päästä helpolla juhlaherkkujen suhteen ja kävin "leipomassa" kaupan hyllyillä... Nyt on marjainen torttu ja mutakakku odottamassa kahvivieraita. Tänään tulevat myös poikien serkut, tätin kullat, meille vierailulle pariksi päivää. Veljentyttöni on todella tullut kummiinsa&tätiinsä ja äitiinsä - verraton papupata, jonka seurassa ei ole tylsää. Eikä hiljaista. Yhteinen rakkauskin meillä on, rakkaus eläimiin. Eli Ritalle koittaa taas onnenpäivät, kun on väsymätön hoitaja kylässä. Rakkaudesta hevosiin saatamme käydä myös vierailulla tallilla.

Siitä tulikin mieleeni, että olen kesän aikanakin käynyt istuntatunneilla Hamulassa ja jotenkin tuntuu, että jotain olen taas oppinut. Laukat alkaa hiljalleen onnistua, kunhan on tuttu ja turvallinen hevonen. Pojullakin laukkasin suoralla pätkiä, kunnes tuli hepulikohtaus (miehet alkoivat hitsata yhtäkkiä selän takana). Mutta edellisestä vahingosta viisastuneena, istuin alas satulaan ja vedin ohjat kaulaa vasten. Hevonen pysähtyi, en pudonnut ja tilanne rauhoittui pian. Yhden kävelylenkin jälkeen pääsimme taas jatkamaan. Poju tuntui hyvälle ja oli kevyt muuten ratsastaa.

Tässä lady-ryhmäläisiä kevään tunnilta, vasemmalta alkaen: Katja ja HIluna eli Aprilli-tyttö, Tiina ja oma suokkinsa Alli, Koto-Alli sekä minä ja torinhevonen Hilloinois EST eli Jenkki.

Julkaisen vielä tässä yhden kuvan viime keväältä raveista. Kuvassa suomenhevonen viisivuotias "Elli" eli Aprelli. Nyt hän toimii pääasiassa ratsuna ja on kiltti kuin mikä ja kehittyy koko ajan. Elli on ollut usein minullakin tuntihevosena ja kerrankin menimme aika hienoa reipasta laukkaa, melkein kylkimyyryä, kun tyttö oikein innostui. Alkoi jo heikompaa hirvittää ja oli pakko lopettaa, kun itsellä ei taito riittänyt kasata kunnolla hevosta. Olin alkukesästä ensimmäisen lomapätkän alussa pari päivää ledykurssilla Hamulassa, kuten viime kesänä. Sielloinkin menin Ellillä, kuvat alla yhdeltä tunnilta, Hilunassa ja Emmalla. Muista ei valitettavasti ole kuvia. Tai oli minusta ja Emmasta pari, mutta ne eivät olleet julkaisukelpoisia :D


Ponitarhaan joutui tuijottelemaan ja juttelemaan kavereille. Elli asusteli aiemmin ponien pihatossa.


Tällä voltilla jumi päälle ravimode -asetus ja piti pidätellä tosissaan... Laukkaa yritin muka nostaa :D
Sitten pari kuvaa minilomalta, kun olin hoitamassa ystäväni hevosia Rita-koiran kanssa. Kuljeskelin niiden seurana pellolla ja metsässä. Veeru varsinkin ihmetteli kulkuani ja seurasi kuin hai laivaa... ehkä enemmän herkkujen toivossa. No, kerättiin me kaikenlaisia luonnonantimia.

Tuhti-Poju

Tähti-Veeruska
Kävin myös Heinämäessä tapaamassa ystäväni perhettä sekä tietysti eläimiä: kolmea kissaa rapsuttelin ensimmäisenä - kun ensin löysin kaikki. 

Sitten siiri tutustutti minua Sisu -kaninpoikaseen, joka oli saada sydärin, kun suoraan päiväunilta nappasin sen syliini. Melkoiset kynnet kaneillakin on... Sitten oli hevosten Maniskan ja Irman vuoro. Kuvia heistäkin tässä, kissoja en muistanut kaikkia kuvata.
Minä ja Irmeli aslias Irma.

Minä ja Maniska alias Mauno



Siiri ja rakas Sisunsa.

Sylvesteri.

Jokohan olisi aika julkaista ensimmäinen osa hevosmuistelmistani...?? Katsotaan, jos löydän sen jostakin sähköpostin kätköistä, niin voisin liittää tähän. Hyvää kesää kaikille! Minä katselen sen tekstin ja alan sitten odottelemaan vieraita ihan kympillä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti